Jajko, książki i wiersze



Jajko to symbol Wielkanocy. Czy wyobrażacie  sobie te święta bez jajka?
Nie!








Jajko jest obecne w kulturze jako symbol  życia  od początku  świata!
Jajko jest także obecne w literaturze! Podajemy kilka tytułów książek z jajkiem  w tle:



  • Dr. Seuss – Słoń, który wysiedział jajko (dla dzieci)
  • Jerzy Jasiński – Jajko pterodaktyla
  • Szarlota Pawel – Smocze jajo
  • Dubravka Ugrešić – Baba Jaga zniosła jajo


Jajko wielkanocne- zwane pisanką  jest także  bohaterem  wielu wierszy :


"Pisanki" D. Gellner

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!



"O czym mówią pisanki" M. Terlikowska

Z zielonej, fajansowej miski -
jakieś chichoty, jakieś piski...
A to pisanki kolorowe
wiodą rozmowy pisankowe.

Żółta powiada:
- Mam sześć kogutków!
Krążą dokoła pomalutku.
Każdy w ogonie ma cztery pióra.
Ile jest piórek?
Czy zgadnie która?!

Na to zielona:
- Ja nie zgadnę.
Ja mam choinki.
O, jakie ładne!
Pod każdą siedzą dwa krasnale.
Szkoda, że ich nie widać wcale...

- Ja mam wiatraczki! - niebieska woła.
- Wszystkie się kręcą dookoła!
W każdym wiatraczku młynarz mieszka,
Młynarz nie większy od orzeszka!

Na to czerwona:
- Jaki młynarz?
Widzę, że bujać nas zaczynasz!
Młynarz jest większy od koguta!
Wcale nie zmieściłby się tutaj!

Ciiicho!
To przecież tylko bajka.
Kogutek większy jest od jajka.
Choinka większa od kogutka -
A patrzcie, jaka jest malutka!

Choinka z bajki
i kogutki,
piórka,
wiatraki,
krasnoludki...

A młynarz?
W młynie mąkę miele.
Na słodkie ciasto, na niedzielę.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Baśnie Andersena na znaczkach pocztowych

Zostań ilustratorem baśni Andersena - laureaci konkursu